Het aanvragen van een verklaring van erfrecht
Wij van Mijnerfrecht.nl & Mijnerfenis.nl zijn specialisten in het erfrecht. Vragen over het aanvragen van een verklaring van erfrecht? Op deze pagina vindt u antwoorden op al uw vragen.
Als backoffice voor onze notaris verzorgen wij de akte van erfrecht ofwel de verklaring van erfrecht. Wij kunnen voor u ook de nalatenschap c.q. erfenis afwikkelen.
Veel gestelde vragen
Nee, dat is niet perse nodig. Je kunt eenvoudig een verklaring van erfrecht bij ons aanvragen via mijnerfrecht.nl. Dat werkt wel zo efficiënt. Na afronding van de procedure sturen we je de documenten per e-mail of per post toe.
Erfgenamen in het buitenland
Er is een uitzondering en dat is als er erfgenamen woonachtig zijn in het buitenland. Hun namen komen dan niet (meer) voor in de Nederlandse registers. Daarom is er een legalisatie nodig van hun handtekening door een lokale notaris, ambassademedewerker of gemeentemedewerker.
Onroerend goed
Een legalisatie is ook van toepassing als er onroerend goed in de nalatenschap aanwezig is en je voor een volmacht voor één van de erfgenamen of een buitenstaander kiest. Legalisatie van de handtekening is dan nodig voor de overdracht van de woning.
Om een verklaring van erfrecht te kunnen opstellen, moeten wij allerlei gegevens opvragen. Stappen kunnen bijvoorbeeld zijn:
Informeren bij het Centraal Testamentregister
Wij informeren bij het Centraal Testamentenregister (CTR) in Den Haag of de overledene een testament had opgemaakt. Als dat zo is, vragen wij een kopie op bij de betreffende notaris, tenzij je ons zelf deze kopie aan ons kunt geven. Normaal gesproken heeft de overledene een kopie van het testament gekregen. Notarissen brengen veelal kosten in rekening voor het verstrekken van een extra kopie. Het CTR verstrekt kosteloos informatie.
Informeren bij de Gemeentelijke Basisadministratie
Wij kunnen doorgaans online checken in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) of de overledene was gehuwd of een geregistreerd partnerschap was aangegaan en of de overledene kinderen had. De GBA is echter niet altijd compleet. In zo’n geval nemen we contact op met de betrokken gemeente(n). Dit kost uiteraard meer tijd en geld, omdat gemeentes legeskosten rekenen. De hoogte hiervan verschilt per gemeente. Hetzelfde geldt als wij moeten nagaan wie de broers, zussen, neven of nichten van de overledene waren. Je kunt ons helpen door zelf zo compleet mogelijk gegevens te overhandigen. Wij hoeven ze dan alleen nog te controleren.
Informeren bij speciale gevallen
De meeste Nederlanders zijn gehuwd in wettelijke gemeenschap van goederen. Als er door de overledene (erflater) huwelijkse voorwaarden zijn gemaakt, moeten we soms een kopie hiervan opvragen bij de rechtbank van het arrondissement (rechtsgebied), waarin het huwelijk plaatsvond. Ook hier zijn extra kosten aan verbonden. Je bespaart tijd en geld als je zelf een afschrift van de huwelijkse voorwaarden naar ons opstuurt.
Informeren bij andere registers
Tot slot kunnen wij ook online het Curateleregister, het Faillissementsregister en het Verificatie Identificatie Systeem (VIS) inzien. Het VIS is opgezet om snel te kunnen controleren of het identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart) van een cliënt niet is gestolen of als vermist is opgegeven. Dit is een belangrijke waarborg om fraude te voorkomen.
Privacy en geheimhouding
Wij gaan uiteraard vertrouwelijk met al je gegevens om en delen geen informatie met derden.
Geheimhoudingsverplichting medewerkers
Onze medewerkers hebben ervoor getekend en zijn wettelijk tot geheimhouding verplicht van alle persoonlijke gegevens die ze zien bij de afgifte van een verklaring van erfrecht. Alleen belanghebbenden, zoals schuldeisers, mede-erfgenamen en onterfde kinderen, kunnen een afschrift van de verklaring van erfrecht aanvragen. Als notaris zijn we wettelijk verplicht deze te leveren.
Wil je weten wat een verklaring van erfrecht voor jouw situatie kost, vraag dan vrijblijvend een offerte aan bij ons.
Na je online aanvraag wil je de verklaring van erfrecht snel ontvangen. Daar zorgen wij voor! Maar we zijn hierbij wel gebonden aan procedures en formaliteiten. Soms duren deze wat langer, bijvoorbeeld bij het opvragen van een testament of het verkrijgen van informatie van een gemeente. Soms is een online inzage bij de gemeente niet voldoende namelijk en is er een schriftelijk verzoek nodig. Het verschilt per gemeente hoe snel dit gaat. Ook zijn wij als notaris afhankelijk van de gegevens die je als aanvrager(s) aan ons verstrekt.
Je kunt zelf bijdragen aan een snelle levering door gegevens zo volledig mogelijk aan te leveren bij je online aanvraag. Ook is het handig als je telefonisch goed bereikbaar bent en snel reageert per e-mail bij eventuele vragen. Hoe dan ook, we doen er alles aan om je verklaring van erfrecht of akte van erfrecht zo snel mogelijk op te sturen! En we houden je op de hoogte van de voortgang.
Hoe kunnen we u helpen?
Wilt u rust, overzicht en zekerheid creëren bij de afwikkeling van een nalatenschap? Kies dan voor Mijnerfenis.nl .
Wilt u meer informatie of een aanvraag indienen voor de verklaring van erfrecht?
8 Waardevolle tips
waar u aan moet denken bij een overlijden
Waar moet u allemaal aan denken als er een dierbare is overleden. Download onze gratis raadgever!